U bent hier

Mijn Bibliotheek

Meld je aan bij Mijn Bibliotheek om je uitgeleende titels te verlengen of titels uit de collectie te reserveren.

Beheer al je bibliotheekverrichtingen online

Met ‘Mijn Bibliotheek' kan je online

  • Je uitleningen bekijken
  • Je uitgeleende titels online verlengen (als ze niet gereserveerd zijn door iemand anders)
  • Titels uit de collectie reserveren (€ 1 per titel)
  • Digitale collecties raadplegen
Heb je nog geen Mijn Bibliotheek-profiel?

Je hoeft enkel eenmalig een profiel aan te maken. Hiervoor heb je het volgende nodig:

  1. Een geldige bibliotheekkaart van een Nederlandstalige bibliotheek in Vlaanderen of Brussel
  2. Een e-mailadres

Start registratie

Problemen? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen of neem contact op met Muntpunt via info@muntpunt.be.

Wat kan ik doen op Mijn Bibliotheek?
  • Beheer al je bibliotheekkaarten via hetzelfde profiel
    Koppel tot 3 bibliotheekkaarten aan hetzelfde profiel. Dit kunnen je kaarten zijn bij andere bibliotheken, of de kaarten van je kinderen of partner. Je kan zelfs dezelfde bibliotheekkaart koppelen aan verschillende profielen. Op die manier kunnen jij en je partner elk een eigen profiel hebben, en toch beiden de lidmaatschappen van de kinderen beheren.
  • Verleng je bibliotheektitels
    Je krijgt een overzicht van alle titels die op dat moment op je gekoppelde kaarten staan, met de inleverdatum en een knop om te verlengen.
  • Reserveer titels
    Meld je aan met je Mijn Bibliotheek-profiel in de online Muntpuntcatalogus om vlot te reserveren. Heb je een reservatie geplaatst? Dan zie je in je overzicht of je reservatie al beschikbaar is.
  • Overzicht gemaakte kosten
    Als je een openstaand saldo hebt staan op de kaart kan je gedetailleerd nakijken waarvoor deze bedragen werden aangerekend: boetes, fotokopieën, reservaties, aankoop verloren bibliotheektitels… 
  • Uitleenhistoriek
    Vraag je je wel eens af of je een bepaald boek nu wel of niet al hebt gelezen? Activeer je uitleenhistoriek en vind het antwoord.
  • Beheer je persoonlijke gegevens
    Wijzig je adres, je e-mailadres…
  • Gopress krantenarchief
    Dit archief bevat alle artikels uit de belangrijkste kranten en tijdschriften vanaf 2 dagen na hun publicatie.

Ga naar Mijn Bibliotheek.

Veelgestelde vragen

Hoe maak ik een profiel aan?

Dit kan op 2 manieren via de aanmeldpagina van Mijn Bibliotheek:

  1. Log in met je Muntpuntkaart.
    • gebruikersnaam: je kaartnummer
    • wachtwoord: je geboortedatum
  2. Klik op “Maak een profiel aan" en volg de verschillende stappen.

Ik kan mij niet meer aanmelden.

Geef je e-mailadres in en klik op: “Wachtwoord vergeten?". Je ontvangt per mail een link om het wachtwoord aan te passen.

Kent het systeem je e-mailadres nog niet? Klik op “Maak een profiel aan" en volg de stappen.

Ik kan niet meer online verlengen.

Log in op Mijn Bibliotheek met je e-mailadres of gebruikersnaam. Nog geen profiel op Mijn Bibliotheek? Registreer via “Maak een profiel aan".

Mijn kaart kan niet gekoppeld worden aan mijn account.

Kijk na of je bibliotheekkaart wel degelijk afkomstig is van Muntpunt. Je kan dit controleren door te kijken of het barcodenummer van je kaart start met 0202. Als dit niet het geval is, ga dan langs aan de rode balie in Muntpunt (verdieping +1) om een Muntpuntkaart aan te maken.

Indien je kaart geblokkeerd is door een openstaande schuld (lidmaatschap of boete) kan de kaart pas gekoppeld worden wanneer het openstaande bedrag betaald is.

Ik ben mijn wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten.

Vul je e-mailadres in en klik op “Wachtwoord vergeten?”. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

Is de gebruikersnaam of het e-mailadres nog niet gekend? Klik op “Maak een profiel aan” om een nieuw profiel aan te maken.

Mijn kaart is geblokkeerd.

Indien het barcodenummer van je kaart werd aangepast, moet de status op “compleet” staan. Indien dit niet het geval is, moet je dubbelklikken op het barcodenummer en bij “Reden voor vervanging" op “Maak vervangingsreden ongedaan" klikken.

Een kaart kan geblokkeerd worden wanneer er een openstaande schuld (lidmaatschap of boete) op geregistreerd staat. Wanneer het openstaande bedrag betaald wordt, kan de kaart weer gebruikt worden.

Hoe kan ik mijn kinderen aan mijn lidmaatschap koppelen?

Log in met je eigen gegevens en kies dan “Voeg bibliotheekkaart toe". Selecteer de bibliotheek waar de andere persoon geregistreerd is en voer het kaartnummer en de geboortedatum in.

Mijn Bibliotheek aanvaardt mijn paswoord niet.

Vul je e-mailadres in en klik op “Wachtwoord vergeten?".

Heb je de e-mail met je nieuwe paswoord niet ontvangen? Kijk ook eens in je spamfolder.