U bent hier

Afhaalbib: Veelgestelde vragen

Wij zijn er om je te helpen! Bekijk hier de antwoorden op veelgestelde vragen, mail ons via info@muntpunt.be of bel ons op 02 278 11 11 (tussen 09:00 en 18:00).

Vragen over veiligheid - Algemene vragen - Vragen over reserveren - Vragen over afhalen

Over veiligheid

Hoe houden we samen de afhaalbib veilig? Welke voorzorgsmaatregelen treffen jullie en welke moet ik volgen?

Wat doen wij?

  • We houden afstand en dragen een mondmasker.
  • Aan balies zorgen we voor plexiglas.
  • We respecteren alle bestaande hygiënemaatregelen.
  • We stellen niet het hele gebouw open, maar een beperkte zone waarin iedereen enkel zijn of haar bestelling kan komen afhalen. Dankzij een circulatiesysteem kom je zo weinig mogelijk in contact met anderen.

Wat kan je zelf doen?

  • Hou steeds afstand en draag een mondmasker.
  • Ontsmet regelmatig je handen (handgel staat aan de ingang).
  • Respecteer alle bestaande hygiënemaatregelen.
  • Kom alleen naar de afhaalbib.
  • Heb je vragen over je afhaling? Stel die dan graag vooraf telefonisch via 02 278 11 11, zodat we het contact bij afhaling tot een uiterste minimum kunnen beperken.

Algemene vragen

Voor wie is de afhaalbib?

Iedereen met een lidkaart van de Brusselse bibliotheken kan gratis titels reserveren en afhalen in Muntpunt.

Hoeveel kost de afhaalbib?

De afhaalbib is helemaal gratis. Titels reserveren is in deze periode dus uitzonderlijk gratis gemaakt.

Moet ik ook geleende boeken, dvd’s of cd’s terugbrengen?

Dat mag, maar het moet niet. We rekenen geen boetes aan tijdens de uitzonderlijke sluitingsperiode. Wie zijn boeken wel wil inleveren, kan dat aan het inleverpunt buiten (aan de zijkant van het gebouw) of in de afhaalbib (tijdens de openingsuren).

Mijn kaart is geblokkeerd, mijn lidmaatschap is vervallen, ik heb nog openstaande boetes… Wat nu?

Geen probleem, wij helpen je graag verder.

  • Voor een geblokkeerde kaart of vervallen lidmaatschap bel je even naar 02 278 11 11 (tussen 09:00 en 18:00). Hou alvast je lidnummer (die vind je onder de barcode van je lidkaart) bij de hand wanneer je belt. We brengen samen met jou je lidmaatschap terug in orde, zodat je nadien zo snel mogelijk kan reserveren en afhalen.
  • Voor openstaande boetes kan je terecht op Mijn Bibliotheek. Daar je kan ze simpelweg online betalen. 

Ik ben geen lid van een van de Brusselse Nederlandstalige bibs, maar wil me graag lid maken om van deze afhaaldienst gebruik te maken. Kan dat?

Dat kan! Kom dan graag even langs in de afhaalbib en wij maken samen met jou een nieuw lidmaatschap aan (vergeet zeker niet je identiteitskaart).

Over reserveren

Hoe kan ik een bestelling plaatsen via Mijn Bibliotheek? Hoe reserveer ik titels via Mijn Bibliotheek?

Je kan boeken, cd’s en dvd’s bestellen om af te halen door ze online te reserveren in Mijn Bibliotheek.

Dit zijn de verschillende stappen die je moet volgen om te reserveren:

  • Meld je aan bij Mijn Bibliotheek
    Nog niet geregistreerd in Mijn Bibliotheek? Lees hier hoe je een profiel aanmaakt.
  • Zoek de titel die je wil reserveren op in de catalogus en klik op ‘details’. Klik vervolgens op de knop ‘reserveer’. Bevestig tot slot je reservatie door te klikken op de knop 'reserveren'.
  • Wanneer de gereserveerde titel klaarstaat, krijg je een e-mail en een melding via Mijn Bibliotheek.

Lukt dit niet? Wij helpen je graag verder. Bel ons op 02 278 11 11 (tussen 09:00 en 18:00) of mail naar info@muntpunt.be.

Hoe maak ik een Mijn Bibliotheek-profiel om te bestellen?

Je hoeft maar één keer een profiel aan te maken. Hiervoor heb je het volgende nodig:

  • Een geldige bibliotheekkaart
  • Een e-mailadres

Start registratie

Lukt dit niet? Wij helpen je graag verder. Bel ons op 02 278 11 11 (tussen 09:00 en 18:00) of mail naar info@muntpunt.be.

Wat kan ik allemaal reserveren en ophalen? Uit welke titels kan ik kiezen?

Alles wat je vindt in de Muntpuntcatalogus kan je reserveren: boeken, cd’s en dvd’s.

Let wel: Je reserveert best enkel beschikbare exemplaren. Zie je “alle exemplaren uitgeleend” staan, dan wil dat zeggen dat wij de titel momenteel niet in huis hebben. Je kan dan alsnog reserveren, maar hou er rekening mee dat het een hele tijd kan duren voor een exemplaar opnieuw beschikbaar is en je het kan komen ophalen.

Wanneer kan ik een bestelling plaatsen?

Je kan altijd een bestelling plaatsen. Je doet dat door online titels te reserveren via Mijn Bibliotheek. Hier lees je hoe.

Ik reserveerde al voor de uitzonderlijke sluiting een of meerdere titels bij Muntpunt. Wordt die reservatie dan ook gratis en kan ik ze binnenkort komen ophalen?

Ja, ook eerder gemaakte reservaties zijn gratis en kan je komen ophalen in de afhaalbib, eens je een bevestigingsmail hebt gekregen dat je reservatie klaar staat.

Over afhalen

Waar is de afhaalbib?

De afhaalbib is op het gelijkvloers van Muntpunt (Munt 6, 1000 Brussel).

Wanneer kan ik mijn bestelling komen ophalen in de afhaalbib? Hoe weet ik wanneer mijn bestelling klaarstaat?

Je ontvangt automatisch een mail wanneer je bestelling klaarstaat. Reken op gemiddeld 2 werkdagen tussen je reservatie en deze bevestigingsmail. Je kan tot 2 weken later je titels komen afhalen in de afhaalbib, tijdens de openingsuren.

Let wel: Je reserveert best enkel beschikbare exemplaren. Zie je “alle exemplaren uitgeleend” staan, dan wil dat zeggen dat wij de titel momenteel niet in huis hebben. Je kan dan alsnog reserveren, maar hou er rekening mee dat het een hele tijd kan duren voor een exemplaar opnieuw beschikbaar is en je het kan komen ophalen.

Mag ik ook een bestelling komen ophalen voor anderen?

Je kan een bestelling komen ophalen voor iemand anders, op voorwaarde dat je zijn of haar lidkaart meeneemt.